måndag 5 juli 2010

Semester dag 1






















Har absolut inget att klaga på då det gäller min första semesterdag. Underbart väder och fantastiska barn. (Synd bara att maken måste jobba ett par dagar till.) Tjejerna och jag ska passa på att besöka några närliggande badplatser så länge. Tyvärr är jag dålig på vart de finns. Tillbringar ju alltid dagarna vid stugan annars så jag har ingen erfarenhet av något annat än Tinnis och Himnabadet...Tipsa mig gärna om bra och barnvänlig badplatser nära Linköping/Tallboda!
Idag blev det i alla fall i Himnabadet i Linghem. Först var tanken att vi skulle iväg och plocka jordgubbar då vädret var så där till att börja med. Men plötsligt sprack det upp och då blev det bad istället. Jag hade planerat Bergsbadet men det tyckte inte stora dottern, hon ville till Linghem. Var där en gång förra sommaren och nu tyckte hon det var dags igen. Packade ihop alla saker och begav oss. Kom dit 11.30 och åkte hem 16.30. Tror inte stora dottern var på land med än sammanlagt 30 minuter under den tiden! Fattar inte hur hon orkar bada så länge och att hon inte fryser. Tvingade upp henne för att äta och dricka ett par gånger, men efter någon minut sprang hon iväg igen. Lilla dottern och jag frös ganska snabbt i vattnet och doppen blev korta men många! Barnen mumsade pannkakor och sylt och fikade och åt frukt, varsin glass inhandlades också så klart. Själv hade jag med mig en sallad till lunch. Vad packar ni andra GI:are ner i er korg när ni beger er till stranden. Min fantasi tryter...
Väl hemma gick vi ut och plockade fläderblommor och satte lite saft! Första gångern jag testar att göra det själv. Inte svårt alls ju. Varför har jag inte gjort det tidigare? Hoppas det blir bra för flädersaft smakar gudomligt gott och det är sommrigt!
Nu är det sommar på riktigt, barnen är uppe sent och vi sover länge, njuter av härliga frukostar och så lever vi livet vid sjön. Låt semestern få fortsätta att vara så här härlig!
Trevlig kväll på er!

6 kommentarer:

  1. Svartåfors är ett trevlig badställe tycker jag, stureforsbadet likaså. En bit från tallboda dock men ibland kan det vara skoj att "ge sig iväg" med.

    Får man fråga vart i Tallboda ni bor? Jag är ju uppväxt där ute, på sidvinds =)

    Låter förövrigt som en underbar dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder! Inte alls avis på dig som har semester. Nädå... Kram

    SvaraRadera
  3. Jag packar ner kesoplättar (keso, ägg o dinkelmjöl), kycklingwraps (stort salladsblad istället för bröd), melon (bra med vätska!) för att ge några förslag.

    Härliga foton, hoppas resten av semestern blir lika härlig

    kram

    SvaraRadera
  4. Flädersaft, Yammi! Jag bor ju söder om Linköping och här finns det en del fina badplatser men det är ju en bit ifrån dig.

    Jag vet att många åker till Viggeby och badar, ca 2 mil söder om Linköping på 34:an.

    Härligt med semster, själv börjar jag jobba imorgon och det ska bli riktigt kul faktiskt. Jobbar bara ca 5 veckor så det är lite lagom nu när Mimmi är så liten....

    Kram Kram Heleena

    SvaraRadera
  5. Ser ut som dein semster har börjat bra.
    Kram

    SvaraRadera