torsdag 19 maj 2011

Kort kort och eventuellt tidigare än vi trott!

Känns konstligt att skriva inlägget idag. Har ju haft långa naglar det senate året då jag regelbundet besökt en underbart duktig och billig nagelteknolog för att förlänga mina annars korta trista naglar. Nu har jag efeter sista gången tagit beslutet att inte göra nya. Naglarna ska få vila medan jag ska föda barn och bli bebismamma. Vet att jag inte kommer kunna ta mig iväg för att göa nya naglar var 6 vecka sedan. Så nu har jag inlett projekt ta "bort gele och tippparn själv veckan". Började fila i helgen och har sedan fortsatt sakta men säkert, idag tog jag till klipparen och klippt helt enkelt av det som fanns kvar. Kan säga att det känns konstigt att låta fingertopprna nudda saker igen. Sjukt men sant!

Idag var jag på speciallist mödravården. Fick direkt frågan. "Nu ska vi se vad jag kan hjälpa dig med?! "Jag svarade, "jo min barnmorska tyckte att jag borde träffa någon här för att samtala om min nästa förlossning" Får frågan "Tycker inte du själv det?" Jag svarar "Jo, kanske." Får svaret "Har läst dina förlossningsjournaler och jag måste säga att du är ett solklartfall för oss. Dina förlossningar har varit rekordsnabba och denna gång vill vi unerlätta för dig genom att minimera risken för att du föder hemma eller i bilen!"

Så nu står det inskrivit i min journal att :
1. Jag inte ska hänvisa till att stanna hemma tills värkarna har en viss tidslängd eller kommer regelbundet jag ska heller inte hänvisas till annat sjukhus om det är fullt i Linköping. Jag ska få komma in direkt om jag känner av mycket sammandragningar, detta för att i god tid veta om förlossning ligger nära. Min ordinarie barnmorska ska undersöka mig extra från v 35

2. Jag ska direkt, vid första lilla känning,ringa förlossningen och sedan direkt komma in. Inte stanna hemma och avvakta.

3. Mina döttrar finns omnämda i journalen. De har rätt att följa med till förlossningen och ska tas om hand till barnvakt anländer.

4. Jag ska bedömas för igångsättning i vecka 37 ,den 13/7 eftersom jag vid de två tidigare graviditeterna född före beräknat datum.

5.Kommer eventuelt att sättas igång dagen efter dvs den 14/7 detta för att jag ska hinna med och vara under bevakning. Anledning.:Att jag tidigare gånger anlänt till förlossningen och född direkt.

Sännande, spännande!!!

Kanske håller min lilla bebis i famnen om mindre än två månader alltså. Babytickern till höger kanske kommer att fela på ca 14 dagar med andra ord. Kommer med andra ord kanske bara få en veckas semester att vila upp mig på!

1 kommentar:

  1. S¨å spännande att det är snart.

    Visst känns det konstigt när man har haft långa naglar och helt plötsligt så känner man fingertopparna på ett helt annat sätt. Snyggt ändå med korta naglar. Huvudsaken är att de är välvårdade.
    Kramar

    SvaraRadera