onsdag 22 juni 2011

Enkät

Fick en utmaning från Lena och en så här regnig dag kan man ju få tid att hinna med den!

1 - Hur länge har du bloggat? -Sedan 1 Januari 2009 om man ska räkna när jag började på allvar.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?- Jag hade under en längre tid läst andras bloggar och hade så smått blivet sugen på en egen. Var först lite skeptisk till vad man egentligen skulle skriva och hur mycket man skulle lämna ut sig själv. Anledningen till att jag startade på allvar var att jag ville bli en "viktbloggare". Jag hade avlagt ett nyårslöfte kring att gå ner i vikt och i samband med detta antagit en utmaning på en annan blogg. Hade läst i en tidning om hur man kunde stötta varandra genom bloggen för att nå sitt mål! För att kunna vara med på riktigt behövde jag en egen blogg!

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Följde en tjej som liksom jag heter Sandra. Hon bloggade om sin graviditet samtidigt som jag väntade mitt första barn. Sedan dess har hon fått tre barn till och jag har följt henne under åren som gått. Tyvärr kan jag inte länka till hennes blogg då den bara är inbjuden för inbjudna läsare.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? De första inläggen handlade väl mest om att lyckas publicera något över huvudtaget. Jag visste ju ingenting om hur man gjorde.Hur fick man in en bild och hur i all världen länkade man? De första tiden var inläggen ganska "hemliga och anonyma" och avslöjade inte så mycket om mig själv medan jag nu är öppen med det mesta!

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?- Följer kanske 15 bloggar regelbundet och ganska dagligen. Har olika favoriter emellanåt. Hittar nya som jag vill emellanåt. Många av de bloggar jag började följa 2009 är fortfarande favoriter som jag dagligen tittar in till. Kommenterar så mycket jag kan men ibland finns inte tid och ork...

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex tekniksbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De allra flesta handlar om allt mellan himmel och jord och är rena dagboksbloggar. Älskar att läsa hur andra alldagliga människor har det.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Läser mest om människor som liksom mig bloggar om sin vardag så jag har ingen udda blogg att länka till...Skulle väl kanske vara någon kändisblogg då men någon sådan följer jag tyvärr inte frekvent.

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldi
gt lik dig, vars blogg du tycker om? Sandra med bloggen tre ungar och bebis i magen tror jag är väldigt lik mig själv!

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Ingen har uttryckt något negativt men vissa av mina närmaste vet inte om min blogg eller mitt in intresse för det. Vet att några inte skulle uppskatta det då de anser att man inte ska lämna ut sig själv och sin familj så här...

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?- Det hoppas jag att de tycker. Jag är ju ärlig och förskönar inget. Min blogg är jag, varken mer eller mindre!

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?- Gränsen tänjs hela tiden. Idag bloggar jag om det mesta till skillnad från första början. Jag känner att mina läsare hjälper mig med sådant som känns svårt. Ni är ju mina stöttepelare!

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Jag bloggar inte om saker som händer på jobbet och inte om saker som inte rör mig själv till 100%. Jag utlämnar inte andra. Min blogg handlar om mig och mitt liv, mina känslor och upplevelser.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? I viss mån handlar det om bekräftelse. Jag bloggar om mitt liv i dagboksform, främst för att själv minnas saker som hänt. Bekräftelsen som jag får via kommentarer är viktiga för mig. Jag känner att folk runt omkring mig bryr sig om mig även om jag egentligen inte känner dem på riktigt. Kommentarerna får mig att må bra och komma vidare med saker som kan vara svåra, så visst handlar det om bekräftelse!


14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?- Det tror jag nog. I alla fall på ett ytligt plan. Har man följt någon under en längre tid så vet man ganska mycket om denna person sedan vet man ju aldrig om det är den verkliga bilden av personen...

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) eter att ha fått kontakt med dem via bloggen?- Nej, men jag flera gånger tänkt gå på olika blogg träffar men har alltid fegat ur lagom tills det är dags. Är nog lite rädd för verkligheten...

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, om de lämnar ut sig själva för mycket och dessutom förskönar sanningen. Kan bli jobbigt om någon som känner en på riktigt hittar bloggen och sanningen kommer fram. Kan också bli jobbigt för dem som redan är instabila att få kommentarer som inte är så snälla. Kan gå riktigt illa. Känner till en blogg där tjejen som skriver får 100-tals kommentarer till varje inlägg och där ca 50% av dem är riktigt elaka. Hon har helt enkelt varit lite för privat och har dessutom svårt att hålla sig till sanningen. Detta har lett till att hon själv mår väldigt dåligt...

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar- Jag har hittills bara haft snälla läsare som ger mig snälla kommentarer.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?- Nej, jag skriver bara sådant jag kan stå för och att såra andra är liksom inte mitt syfte med det jag skriver. Tycker det är hemskt att många hoppar på folk de egentligen inte känner!

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Kan emellanåt känna mig tvungen att blogga för att inte tappa mina läsare. De betyder mycket för mig. Kan ibland önska att jag valt att vara anonym för då hade bloggen förmodligen sett ut på ett annat sätt, ibland vill jag skriva om saker/känslor som jag kanske egentligen inte vill att de som känner mig på riktigt ska veta...

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år?- Det hoppas jag, men vem vet!

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Vet nu i efterhand att detta är en väldigt tidskrävande enkät...Därför skickar jag den vidare till den som har tid! Hoppas på att någon av alla mina fina vänner i min blogglista har lite bloggtorka och hoppar på utmaningen!

22 - Finns det någon som inte bloggar var blogg du skulle vilja läsa? Skulle gärna följa släktingar och vänner som jag av olika anledningar inte träffar så ofta. Genom deras bloggar skulle jag vara mer insatt i vad som händer i deras vardagliga liv.

2 kommentarer:

  1. Denna var rolig, kanske snor den =)

    Jag tittar in här med även om jag kommenterar lite dåligt! Kul att du sett att jag bytt tillbaka till wordpress iaf =) Kram på dig. Hoppas allt är bra och att trean växer och frodas =) Vet ju att det snart är dags för att syrran har 3½ vecka kvar med tvåan..

    SvaraRadera
  2. Kul att du antog utmaningen! Kram

    SvaraRadera