lördag 31 december 2011

Dags att se tillbaka på året som gått!


Ännu ett år kan snart läggas till handlingarna. 2011 är snart slut och det har återigen blivet dags att sammanfatta året. Även detta ett väldigt händelserikt år men med mer tur än föregående år som bara bestod av diverse olyckor. Detta år kommer vi att förknippa med ren och skär lycka. Lycka över att ha varandra, att få vara friska och lyckan över att få ännu en famliljemedlem!

Januari var en kall och lång månad då vi  glada berättade för alla vi kände att det fanns en liten bebis i min mage! Vi var på ultraljud och såg den lilla söta figuren där inne. Annars passade vi på att slappa så mycket vi kunde då vi var helglediga. Så kom februari och det var fortfarande full vinter med snö och kyla. Vinterkräksjukan slog till och golvade flera av oss på olika sätt. Vi passade på att handla en massa saker som verkligen behövdes, ny säng och ny damsugare och så började vi renovera i köket, väggarna målades vita och ett väggord kom på plats . Mycket att stå i innan nya familjemedlemmen anländer! Mars månad kom och passerade fort som bara den och nu fanns en ljusning det skulle bli vår. Även om det kom lite mera snö i mars. Denna månad fick storasyster närkontakt med bebisen i magen och jag fick höra det lilla hjärtat slå. Tjejerna blev överlyckliga när de fick träffa självaste Eric Saade! I köket händer det grejer, nytt golv och nytt kakel och fin ny bänkskiva och hov kommer på plats. lagom tills yngsta dottern fyller 7 år. April hände inte så mycket, vi njöt av våren och gjorde en massa fina utflykter tillsammans. Vi fikade på på berget och besökte lekparker. Nu började jag känna av lillbebisen allt mer. Så kom sköna maj med sol och värme men även med värsta hagel skuren som medförde snö på taken!! Underbar månad med värme som var svår för mig som gravid. Upplever för första gången värme som något jobbigt. maken och jag besökte Ullared och handlade som bara den åt lillebror i magen. Har nu berättat för de flesta att det är en liten kille där inne.Tar mig igenom blodomloppet tillsammans med mina fina kollegor trots att jag senaste tiden känt av foglossning. I Juni kände jag mig helt värdig bara såg fram emot ledigheten. Inget var roligt längre när jag var på jobbet. Långa tunga dagar och så fruktansvärt varmt! Besöker Liseberg två dagar tillsammans med familjen. Jätte kul för barnen men inte lika kul för mamman som vankar runt i värmen. En av döttrarna är inte alls på topp och efter att vi kommit hem tillbringar vi nästan en vecka på vårdcentraler och akut. diagnoseras dottern med körtelbuk och ev laktosintolerans. Känner mig helt ledbruten efter att ha väntat i olika väntrum sittandes på hårda stolar och britsar. Tillsist kommer den efterlängtade semestern och Juli är här! Hinner med en och en halv veckas semester. Är på landet och njuter. Ser barnen bada och svettas som aldrig förr. Plockar bär och svamp och klipper en massa gräsmattor och hoppas på att lillebror ska komma ut men inget har effekt. Åker till förlossning för igångsättning två veckor före beräknat födelsedatum.  Lillebror tittar ut 14/7 efter ca 4 timmar på förlossningen. Lilla fina Oliver har kommit till oss. Resten av månaden försvinner i ett rent lyckorus medan storasystrarna badar i poolen och gosar med lillebror! I Augusti är det dags att skaffa rutiner, tjejerna ska till skolan och maken till jobbet och jag blir ensam hemma med lilleman. Men innan det hinner vi med några turer till landet, en tur till Oskarshamn och en till Lönneberga. Vi åker också på Hultsfredsmarknad  samt besöker mina gamla farföräldrar. När skolan börjar har jag och lilleman det fantastiskt och myser tillsammans i mellan lämningar och hämtningar på skolan och promenader. VI börjar besöka öppna förskolan för att slippa vara ensamma hemma jämt. Så kommer September och sommaren är slut för denna gången. Vi plockar mängder av svamp och förundras över hur fort tiden går. Lillebror växer så det knakar och jag njuter av att få vara hemma med mina fina barn. Huset är fullt av barn min och andras. Livet är precis som det ska alldeles alldeles underbart. I Oktober kommer hösten på riktigt allt blir så vackert ute.Barnen har höstlov och går på bio med maken och besöker busfabriken med mig. Sedan fyller äldsta dottern 9 år och har en riktig tjej fest här hemma. Det skrattas skojas och sjungs. Familjen får äta taco färs en hel vecka efter detta! November inleds med en resa med Vikingline. Två nätter ombord och en dag i Helsingfors. Vintern gör inte entré utan lyser med sin frånvaro. Det är varmt och rosorna står i knopp och blom. Vi har ett fantastiskt dop med tillhörande fest för lillebror och så hinner jag fylla år precis innan december kommer och passerar i ett huj! Men lite hann vi med även denna månad. Hittade en åkt popcornkärna i ena dotterns öra när vi var på vårdcentralen och fick sedan även en öroninflammation som följd. En heldags bad fjärde advent. premiär för lillebror i simhallen! Julafton firades i Oskarshamn hos min pappa och hans sambo och tillsammans med nya trevliga bekantskaper. Så kom sista dagen på året och det är idag. Vi kommer att fira med fina trerättersmeny i kväll efter att maken kommit hem från jobbet. Svärfar som är ensam hemma, då svärmor rest till sin gamla far i Brasilien, kommer att göra oss sällskap! Ja det var vårt år, hur såg ditt ut?
(Kanske ingen som kommer kommentera då detta blev ett inlägg  mest för min egen skull!)

Önskar er alla ett riktigt gott glatt nytt år!!!

3 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om ditt år, det är mycket man kommer ihåg igen när man läser det, hihi. Önskar dig och din familj allt gott år 2012! Kram <3

    SvaraRadera
  2. Kul med nyårskrönika!
    Önskar dig och din familj ett fantastiskt 2012
    Kram från mig

    SvaraRadera